tisdag 22 mars 2011

Rås Häggtoft

En kvinnlig keramiker som jag träffade första gången i Rolf Palms verkstad i början av 90-talet är Rås Häggtoft.Och jag har efter det även besökt henne i sin studio i Förslöv.Köpt en del av hennes stengods där.Och när det tycker upp alster på auktion försöker jag vara med.I mitt tycke stengods av mycket hög klass och förtjänar all uppmärksamhet bland keramiksamlare.


Bilder lånade från Rås Häggtofts hemsida.


Hon arbetar dels med unikt stengods i både drejade och skulpterade former och dels med skulpterat tegel och kakel för inredning och utsmyckning av byggnader.
Glasyrerna som hon använder tillverkar hon själv. Det har krävts många års experimenterande för att nå bra resultat och experimenten pågår ständigt för att utveckla gamla och nya glasyrer.



 
 
I kommande inlägg kommer jag bl.a. att berätta om när jag campade i Rolf Palms trädgård.Samt visa en del interiörbilder från hans verkstad/växthus.Missa inte detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar